Gymnázium Matej Hrebendu oslávilo slávnostným programom 80. výročie založenia Štátnej meštianskej školy v Hnúšti.
6. decembra sa v Kultúrnom dome v Hnúšti uskutočnil slávnostný program k 80. výročiu hnúšťanského gymnázia.
"Naša škola počas svojej existencie vychovala mnoho vynikajúcich odborníkov.
Napríklad inžinierov, lekárov, učiteľov - Laznibatová, právnikov, hercov – Vacvalová, Trnavský, novinárov, politikov - Kaník..., ktorí robia našej škole dobré meno nielen na Slovensku ale aj vo svete," zhodnotila doterajšie pôsobenie školy riaditeľka gymnázia Margita Féderová.
Pripomeňme si 80 ročný vývoj školy:
• 1931 – povolenie zriadenia Štátnej meštianskej školy v Hnúšti.
1. september 1933 – začiatok vyučovania v Štátnej meštianskej škole v Hnúšti – škola má 3 triedy.
1. september 1939 - škola má 7 tried – 280 žiakov aj z okolitých obcí od Čerenčian až po Tisovec , vyučuje sa dopoludnia aj popoludní.
• 20. február 1946 - škola sa sťahuje do novostavby, v ktorej sídli dodnes.
• Od 1. septembra 1948 dostáva škola nový názov - Stredná škola v Hnúšti.
• 1. september 1953 - spája sa národná škola so strednou školou a vzniká Jedenásťročná stredná škola v Hnúšti – má 16 tried.
• Od 1.januára 1961 – názov školy sa mení na Stredná všeobecnovzdelávacia škola v Hnúšti.
• 1.septembra 1969 sa zo strednej všeobecnovzdelávacej školy stáva gymnázium s humanitnou a prírodovednou vetvou.
• 1. september 1993 - otvorenie 1. ročníka osemročného štúdia.
• 8. marec 1996 - Ministerstvo školstva SR prepožičiava škole čestný názov Gymnázium Mateja Hrebendu.
• 2013 – 80. výročie založenia školy.
Výhody gymnázia
Ako pre Echoviny.sk povedala riaditeľka Margita Féderová, Gymnázium Mateja Hrebendu v Hnúšti sa snaží o to, aby bolo školou príležitostí, kde každý žiak má šancu získať pre život najpodstatnejšie kompetencie. A to je najmä kriticky myslieť, pýtať sa a argumentovať, pracovať v tíme a plánovať, pracovať s informačnými technológiami.
Dôležité je, že žiak si môže osvojovať vedomosti z oblastí, ktorým sa chce venovať na vysokej škole.
Nezanedbateľnou súčasťou vzdelávania je naučiť sa komunikovať, nadväzovať a udržiavať kontakty vo svojom rodnom a v cudzích jazykoch. Deje sa to formou vyučovania v škole ale aj množstvom mimoškolských aktivít, ktoré škola organizuje.
Žiak si vyberá z dvoch typov štúdia – štvorročné a osemročné.
Podstatné je, že každý žiak sám rozhoduje o tom, ktorým predmetom sa chce venovať. Dovoľujú mu to najmä voliteľné predmety, pretože v 3. a 7. ročníku si vyberá 6 hodín a vo 4. a 8. ročníku si vyberá 14 hodín voliteľných predmetov.
Samozrejmosťou je aj široká ponuka mimoškolských aktivít, množstva krúžkov. Žiaci poznávajú nielen Slovensko ale aj cudzie krajiny prostredníctvom projektov, pracujú a podnikajú vo vlastnej študentskej firme, stávajú sa členmi modelových organizácií OSN alebo Európskeho parlamentu, získavajú manažérske a prezentačné skúsenosti v rámci projektov, sami si organizujú vlastné akcie.
Mimoškolské a športové aktivity
Divadelný súbor Matej
Stalo sa tradíciou, že žiaci 2. ročníka Gymnázia Mateja Hrebendu v Hnúšti v závere školského roka uvádzajú pre svojich spolužiakov divadelné predstavenie podľa vlastného výberu z preberaného literárneho učiva, v ktorom prezentujú nielen svoje herecké schopnosti, ale zúročia aj získané vedomosti z divadelnej teórie a na určitý čas sa stanú režisérmi, choreografmi, osvetľovačmi, scénografmi, kostýmovými výtvarníkmi či manažérmi divadla. Predstavili sa hrami ako Skrotenie čertice od W. Shakespeara či Pygmalion od G.B. Shawa . Od septembra 2011 pracuje pri gymnáziu divadelný súbor Matej, ktorý odohral predstavenie Aristofanovej Lysistraty nielen pre žiakov školy, ale predstavil sa aj rodičom a hnúšťanskej verejnosti na javisku Mestského kultúrneho strediska v Hnúšti.
Športovci z GMH
Školu navštevuje množstvo športovo zdatných mladých ľudí. Súčasťou školských aktivít sú pravidelné lyžiarske a plavecké výcviky.
"Dosahujeme výborné výsledky vo volejbale – naše volejbalistky sa už po niekoľko rokov dostávajú na majstrovstvá Slovenska, florbale, basketbale, aerobiku ale najmä v bedmintone. Od 25. februára 2011 je pri škole zaregistrovaný Bedmintonový klub GMH v rámci Slovenského bedmintonového zväzu. Naše bedmintonistky sa 2x zúčastnili Majstrovstiev sveta školských družstiev v Španielsku na Menorke a v Bulharsku v Sofii. Na Menorke obsadili v silnej celosvetovej konkurencii 5. miesto. Pravidelne dosahujú popredné medailové umiestnenia v rámci Slovenska aj v zahraničí na turnajoch, ktoré organizuje Slovenský bedmintonový zväz a Medzinárodná bedmintonová organizácia," hovorí Féderová.
Projekt sa opiera o Národnú stratégiu globálneho vzdelávania pre roky 2012 - 2016, v ktorej sú definované základné ciele a akčný plán. Jedným z jej cieľov je začleniť princípy a témy globálneho vzdelávania do vzdelávacieho programu školy, zvýšiť kompetencie jednotlivých učiteľov v oblasti globálneho vzdelávania a to prostredníctvom experimentálneho overovania globálneho vzdelávania na piatich modelových pilotných školách. Gymnázium Mateja Hrebendu v Hnúšti je jednou z piatich stredných škôl na Slovensku, ktoré sa podieľali na projekte Ako začleniť globálne vzdelávanie do vzdelávacích programov v spolupráci s OZ Človek v ohrození. Cieľom tohto vzdelávania je pochopenie vzťahov medzi životmi ľudí z tzv. vyspelých a tzv. rozvojových krajín, podpora medzinárodnej rozvojovej spolupráce, podpora tolerancie, solidarity a pochopenie problémov medzinárodného rozvoja.
Globálne rozvojové vzdelávanie – spravodlivejší obchod
Cieľom týchto aktivít je umožniť nahliadnuť žiakom do zákutí svetovej ekonomiky, vzťahov medzi rozvinutými a rozvojovými krajinami.
Každý školský rok sa žiaci prvých ročníkov v rámci globálneho rozvojového vzdelávania zoznámia s princípmi medzinárodného obchodu a hnutia Fair Trade. Žiaci získavali informácie o im pridelených farmách z rozvojových krajín, a to prostredníctvom e-mailových adries priamo od pracovníkov farmy. Na gymnáziu v Hnúšti pracovali tri tímy študentov. Prvý tím spolupracoval s farmou v Laose, ktorá sa zaoberá pestovaním ryže, čaju, výrobou džúsov a lekvárov. Druhá skupina získavala informácie od farmy z Indie, ktorá sa špecializovala na pestovanie vanilky. Tretia skupina spolupracovala s farmou v Palestíne, ktorá sa orientovala na pestovanie olív a výrobu olivového oleja.
"Napriek zložitej súčasnej finančnej situácii v rezorte školstva chceme naďalej vychovávať generácie vzdelaných mladých ľudí, ktorí nám budú robiť dobré meno," povedala na záver riaditeľka Féderová.