Už po šiesty raz si v obci Veľké Teriakovce pripomenuli mitrovanie, čo je ukončenie pastierskej sezóny viažuce sa k 26. októbru, na svätého Demetera alebo Mitra. Pre verejnosť boli aj tento rok pripravené ukážky prác na salaši, tance a hudba pastierskej valaskej kultúry, baranie špeciality a viaceré sprievodné aktivity ako výstava oviec, jarmok či drevené atrakcie pre deti.
Dejiskom podujatia Slovenské mitrovanie, ktoré sa konalo v sobotu, bol Salaš pod Maginhradom vo Veľkých Teriakovciach. V programe nechýbali ukážky prác na salaši ako napríklad strihanie oviec, odváranie žinčice, výroba syrov, pareníc a bryndze či spracovanie ovčej vlny. Pri Humne prebehla súťaž vo varení baraních špecialít, v rámci ktorej boli prezentované rôzne spôsoby spracovania baranieho mäsa. Jednou z noviniek tohto roka bola aj škola varenia s talianskym kuchárom.
"Úvodnú časť programu obohatili hudbou, spevom aj tancom účinkujúci na pódiu pri Pastierni, a to detské folklórne súbory Lieskovček a Podkovička z Rimavskej Soboty, Folklórny súbor Rimavan z Rimavskej Soboty, Folklórny súbor Vepor z Klenovca a ďalší," uviedla Stanislava Zvarová, metodička pre folklór Gemersko-malohontského osvetového strediska v Rimavskej Sobote.
Pre návštevníkov podujatia boli počas dňa pripravené aj sprievodné aktivity ako výstava oviec, drevené atrakcie a tvorivé dielne pre deti alebo jarmok s ukážkami remesiel, ktoré boli v areáli salaša.
Popoludnie vyplnil Folklórny súbor Očovan z Očovej a sólisti inštrumentalisti na pastierske hudobné nástroje či heligonkári. Bodkou za kultúrnym programom bol slávnostný sprievod ovčiarov, bačov a valachov, ktorých sprevádzal Hornoliptovský kurucký regiment. "Atmosféra sprievodu umocnená fakľami, signálnymi nástrojmi, gajdami, ľudovými hudbami a vinšami vyvrcholila vyúčtovaním s majiteľmi oviec," priblížil jeden z odborných garantov podujatia Ivan Murin.
Podľa jeho ďalších slov to podobne prebiehalo aj v nedávnej minulosti počas mitrovania nazývaného aj Valaské hody, keď sa bačovia a valasi vracali zo salašov do dedín vo sviatočných šatách a v kostole obetovali syry a oštiepky. Potom nasledovalo vyúčtovanie sa s majiteľmi oviec a spoločná hostina, ktorej neodmysliteľnou súčasťou bola hudba, tanec a spev.