Tisovec je o krok bližšie k nárastu turizmu

6. septembra 2013 | 17:49 |  |  |

Z vraku parnej lokomotívy určenej pre Tisovec sa podarilo urobiť funkčný stroj. Prečítajte si, ako by mohla o pár rokov vyzerať jazda parným vláčikom cez sedlo Zbojská.

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Občianske združenie Zubačka Tisovec na projekte obnovy ozubnicovú železničku z Tisovca do Pohronskej Polhory pracuje už od roku 2004. Pomáhajú jej v tom i viacerí nadšenci. Najaktívnejšími sú Bodo Hauswald a Jiří Kubáček. Práve Bodo Hauswald, Nemec žijúci na Slovensku, odkúpil parnú lokomotívu ešte priamo z rumunského šrotoviska v Subcetate. „Ide o stroj, vyrobený v roku 1908 v rakúskej lokomotívke Floridsdorf pre ozubnicovú železnicu vo vtedy uhorskom Sedmohradsku, aké sa používali až do začiatku 60. rokov 20. storočia aj na slovenskej ozubnicovej železnici Tisovec – Pohronská Polhora,“ hovorí nadšenec Jiří Kubáček. Ozubnicový parný rušeň sa z Rumunska v roku 2002 podarilo prepraviť do Vrútok. „Od tých čias vykonávala firma OKV, spol. s r. o. Martin s určitými prestávkami jeho náročnú opravu, počas ktorej bol „vypiplaný“ od vraku postupne až do súčasného stavu,“ uviedol Kubáček.

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

Finále rekonštrukcie sa viditeľne blíži, pretože 28. augusta 2013 prebehlo dôležité testovanie. Po prvý raz od konca 70. rokov 20. storočia sa opäť rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006 a s bezzávadným výsledkom boli odskúšané všetky dôležité funkcie jeho parných a vzduchových armatúr. Tisovec je opäť o krok bližšie k sprevádzkovaniu pamiatkovo chránenej ozubnicovej železnice a s ním súvisiaceho rozvoja cestovného ruchu.

A 40.006 do tretice – tentoraz dňa 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky Foto: L. Jamb

A 40.006 do tretice – 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky. Foto: L. Jamb

Zaujímavé fakty:

  • O výstavbe železnice z Tisovca do Podbrezovej rozhodol Uhorský snem v roku 1872, pretože bolo potrebné prepojiť rudné bane so železiarňami v Hronci a Podbrezovej.
  • Najprv sa uvažovalo o výstavbe tunela. Horské sedlo Zbojská nakoniec prekonala až tzv. Abtova ozubnica - systém, ktorý dokázal prekonať stúpanie, ktoré miestami prevyšuje 50 promile.
  • V Európe sa nachádzajú iba štyri ozubnice, ktoré využívajú Abtov systém – v rakúskom Eisenerz, českom Tanvalde, rumunskom Subcetate a medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou.
  • Samotná ozubnicová konštrukcia je od 60. rokov 20. storočia nevyužívaná, dnešné motorové vozne dokážu stúpanie prekonať aj bez nej.
Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Železničná trať z Tisovca do Pohronskej Polhory je v prevádzke od roku 1896. V súčasnosti na trať železnice vypravujú v smere do Pohronskej Polhory iba tri vlaky počas pracovných dní a dva spoje denne počas víkendu. Záchrane funkcie trate a rozvoju turizmu v regióne by mohli pomôcť práve výletné jazdy parnou lokomotívou.

„O priebehu prác som informovaný a veľmi sa teším, že sme aj napriek množstvu prekážok opäť o krok bližšie k cieľu, ktorý sme si stanovili. Spustenie parnej lokomotívy je najdôležitejšou vecou v koncepcii rozvoja cestovného ruchu v Tisovci a okolí,“ povedal pre Echoviny.sk primátor mesta Tisovec Peter Mináč. Ako doplnil, mesto čaká na nové výzvy a urýchlenie projektu parnej lokomotívy na ozubnicovej trati Tisovec – Pohronská Polhora chce financovať z eurofondov.

Ako by mohla vyzerať výletná trasa parnou lokomotívou cez Zbojská?
Návštevník – turista bude môcť navštíviť železničné múzeum a dobové depo, v ktorom pred jeho očami zauhľovacím žeriavom naplnia nákladný priestor lokomotívy uhlím, vodný žeriav doplní vodu nevyhnutnú pre vznik hybnej sily – pary. Keď rušeň vyfúkne prvý oblak pary, turisti môžu nastupovať. Lokomotíva dosahuje maximálnu rýchlosť 12 km za hodinu, v otvorených vozňoch turistov „neprefúka“, fotografom neprekážajú sklá a deti sa naťahujú po vetvičkách stromov. V rušni dobovo oblečení železničiari nahadzujú do kotla uhlie pred očami návštevníkov. O chvíľu sa vlak stratí v 786 metrov dlhom tuneli, vo vagónoch len slabo svieti dobové osvetlenie. Deti stíchnu, pritisnú sa bližšie k rodičom. O päť minút vláčik zapíska a vyjde z tunela. Prechádza prekrásnou hornatou krajinou Muránskej planiny, pri nábehu na zuby Abtovej konštrukcie musí spomaliť na 3 kilometre za hodinu. Pred sebou má stúpanie 48 promile (od P. Polhory je to až 50,2 promile) do horskej stanice Zbojská a desať mostov. Niektoré sú vytesané do skaly, na ľavej strane vozňa je mohutné skalisko, na pravej 20 metrová priepasť. Na 175 metrov oblúkovom viadukte „Pod Dielom“ rušňovodič zastaví, vysvetľuje turistom, ktorí pozerajú, ako sa 36 metrov pod nimi vinie hlavná cesta, históriu mosta. Je výnimočný, zvárali ho priamo v teréne a počas 2. svetovej vojny ho zničili ustupujúce nemecké vojská. Nasleduje „Čertova dolina“ ponúkajúca prekrásny výhľad na okolitú krajinu a ďalší, 105 metrov dlhý Čertov most. Pomenovanie dostali z čias, keď stavali prvú železnicu, toto bol najťažší úsek trasy. „Je to jednoducho čertovsky pekná trať,“ hovorieva predseda občianskeho združenia Zubačka Tisovec sa Ján Spišiak. V stanici Zbojská vlak doplní vodu pomocou vodného žeriava a vyberie sa na prudké klesanie do Pohronskej Polhory.

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: "Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice"

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: "Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice"

 

Zdieľať príspevok
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
Aktuálne
Najčítanejśie

DO POZORNOSTI

Pri nehode dvoch áut v Tisovci sa zranili dve osoby. Na mieste je aj polícia
Nehoda stala na výjazde z mesta. Ďalej...
28.júl.2021 - Nehoda stala na výjazde z mesta. Ďalej...

Šport

Slovnaft Cup: Hnúšťa ani Tisovec nepostúpili do ďalšej fázy pohára
26.júl.2021 - Vo víkendovej porcii zápasov mal zastúpenie aj náš región. Ďalej...
26.júl.2021 - Vo víkendovej porcii zápasov mal zastúpenie aj náš región. Ďalej...
Tisovec bude opäť hrať piatu ligu, Rukavica: Čaká nás veľmi ťažké obdobie
14.júl.2021 - Tisovec po vypadnutí bude bojovať s tímami piatej ligy. Ďalej...

Proti komu bude hrať Tisovec a Hnúšťa? Pozrite si zloženie krajských líg

7.júl.2021 - Ligové zápolenia sa začnú už onedlho a mužstvá preto zarezávajú v krátkej letnej príprave. Ďalej...

R. Sobota si v Slovnaft Cupe zmeria sily s Tisovcom, Hnúšťa s Poltárom

2.júl.2021 - Počas posledného júlového víkendu na nás čakajú zaujímavé futbalové predstavenia. Ďalej...

Kokavské armwrestlerky doniesli z majstrovstiev Slovenska poltucet medailí

28.jún.2021 - Emma Horváthová a Tamara Stieranková súťažili pod hlavičkou AWK Magnezit Revúca. Ďalej...

Téma týždňa

Polovica Tisovca nie je odkanalizovaná, v najbližších rokoch sa to nezmení
27.júl.2021 - Problém s neodkanalizovanými časťami mesta chceli riešiť pred niekoľkými rokmi aj v Hnúšti. Ďalej...

Polovica Tisovca nie je odkanalizovaná, v najbližších rokoch sa to nezmení

27.júl.2021 - Problém s neodkanalizovanými časťami mesta chceli riešiť pred niekoľkými rokmi aj v Hnúšti. Ďalej...

REGIÓN A POLITIKA

M. VARGOVÁ: Keď chce niekto robiť rozvoj vidieka, tak si musí na to najskôr požičať peniaze (rozhovor)
9.feb.2021 - Medzi témami rozhovoru bola byrokracia pri získavaní financií pre región, projekty v Hnúšti, potenciál pre turizmus či celkovo práca poslanca mestského zastupiteľstva. Ďalej...
9.feb.2021 - Medzi témami rozhovoru bola byrokracia pri získavaní financií pre región, projekty v Hnúšti, potenciál pre turizmus či celkovo práca poslanca mestského zastupiteľstva. Ďalej...

Rozhovor

Bývalá študentka tisovského gymnázia dnes učí na univerzite v Londýne a pracuje pre prestížny The Guardian
8.júl.2021 - Prečítajte si rozhovor s bývalou študentkou Evanjelického bilingválneho gymnázia v Tisovci Evelyn Kéryovou. Ďalej...
8.júl.2021 - Prečítajte si rozhovor s bývalou študentkou Evanjelického bilingválneho gymnázia v Tisovci Evelyn Kéryovou. Ďalej...

Kultúra

Do Kyjatíc sa vráti výroba známych hračiek. Zbierka na obnovu časti 200-ročnej školy bola úspešná
19.júl.2021 - V opravenej časti starej školy vznikne dielňa. Ďalej...
19.júl.2021 - V opravenej časti starej školy vznikne dielňa. Ďalej...

Zaujímavosti z regIónu

Útulok v Hnúšti je už oficiálne otvorený, majú zatiaľ 5 psov
30.júl.2021 - Hnúšťa sa dočkala svojho veľkého dňa, po dlhej dobe vybavovania sa im podarilo otvoriť útulok. Ďalej...
30.júl.2021 - Hnúšťa sa dočkala svojho veľkého dňa, po dlhej dobe vybavovania sa im podarilo otvoriť útulok. Ďalej...
© 2021 Všetky práva vyhradené. Preberanie článkov bez súhlasu autora je prísne zakázané.
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram