Tisovec je o krok bližšie k nárastu turizmu

6. septembra 2013 | 17:49 |  |  |

Z vraku parnej lokomotívy určenej pre Tisovec sa podarilo urobiť funkčný stroj. Prečítajte si, ako by mohla o pár rokov vyzerať jazda parným vláčikom cez sedlo Zbojská.

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Občianske združenie Zubačka Tisovec na projekte obnovy ozubnicovú železničku z Tisovca do Pohronskej Polhory pracuje už od roku 2004. Pomáhajú jej v tom i viacerí nadšenci. Najaktívnejšími sú Bodo Hauswald a Jiří Kubáček. Práve Bodo Hauswald, Nemec žijúci na Slovensku, odkúpil parnú lokomotívu ešte priamo z rumunského šrotoviska v Subcetate. „Ide o stroj, vyrobený v roku 1908 v rakúskej lokomotívke Floridsdorf pre ozubnicovú železnicu vo vtedy uhorskom Sedmohradsku, aké sa používali až do začiatku 60. rokov 20. storočia aj na slovenskej ozubnicovej železnici Tisovec – Pohronská Polhora,“ hovorí nadšenec Jiří Kubáček. Ozubnicový parný rušeň sa z Rumunska v roku 2002 podarilo prepraviť do Vrútok. „Od tých čias vykonávala firma OKV, spol. s r. o. Martin s určitými prestávkami jeho náročnú opravu, počas ktorej bol „vypiplaný“ od vraku postupne až do súčasného stavu,“ uviedol Kubáček.

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

Finále rekonštrukcie sa viditeľne blíži, pretože 28. augusta 2013 prebehlo dôležité testovanie. Po prvý raz od konca 70. rokov 20. storočia sa opäť rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006 a s bezzávadným výsledkom boli odskúšané všetky dôležité funkcie jeho parných a vzduchových armatúr. Tisovec je opäť o krok bližšie k sprevádzkovaniu pamiatkovo chránenej ozubnicovej železnice a s ním súvisiaceho rozvoja cestovného ruchu.

A 40.006 do tretice – tentoraz dňa 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky Foto: L. Jamb

A 40.006 do tretice – 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky. Foto: L. Jamb

Zaujímavé fakty:

  • O výstavbe železnice z Tisovca do Podbrezovej rozhodol Uhorský snem v roku 1872, pretože bolo potrebné prepojiť rudné bane so železiarňami v Hronci a Podbrezovej.
  • Najprv sa uvažovalo o výstavbe tunela. Horské sedlo Zbojská nakoniec prekonala až tzv. Abtova ozubnica - systém, ktorý dokázal prekonať stúpanie, ktoré miestami prevyšuje 50 promile.
  • V Európe sa nachádzajú iba štyri ozubnice, ktoré využívajú Abtov systém – v rakúskom Eisenerz, českom Tanvalde, rumunskom Subcetate a medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou.
  • Samotná ozubnicová konštrukcia je od 60. rokov 20. storočia nevyužívaná, dnešné motorové vozne dokážu stúpanie prekonať aj bez nej.
Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Železničná trať z Tisovca do Pohronskej Polhory je v prevádzke od roku 1896. V súčasnosti na trať železnice vypravujú v smere do Pohronskej Polhory iba tri vlaky počas pracovných dní a dva spoje denne počas víkendu. Záchrane funkcie trate a rozvoju turizmu v regióne by mohli pomôcť práve výletné jazdy parnou lokomotívou.

„O priebehu prác som informovaný a veľmi sa teším, že sme aj napriek množstvu prekážok opäť o krok bližšie k cieľu, ktorý sme si stanovili. Spustenie parnej lokomotívy je najdôležitejšou vecou v koncepcii rozvoja cestovného ruchu v Tisovci a okolí,“ povedal pre Echoviny.sk primátor mesta Tisovec Peter Mináč. Ako doplnil, mesto čaká na nové výzvy a urýchlenie projektu parnej lokomotívy na ozubnicovej trati Tisovec – Pohronská Polhora chce financovať z eurofondov.

Ako by mohla vyzerať výletná trasa parnou lokomotívou cez Zbojská?
Návštevník – turista bude môcť navštíviť železničné múzeum a dobové depo, v ktorom pred jeho očami zauhľovacím žeriavom naplnia nákladný priestor lokomotívy uhlím, vodný žeriav doplní vodu nevyhnutnú pre vznik hybnej sily – pary. Keď rušeň vyfúkne prvý oblak pary, turisti môžu nastupovať. Lokomotíva dosahuje maximálnu rýchlosť 12 km za hodinu, v otvorených vozňoch turistov „neprefúka“, fotografom neprekážajú sklá a deti sa naťahujú po vetvičkách stromov. V rušni dobovo oblečení železničiari nahadzujú do kotla uhlie pred očami návštevníkov. O chvíľu sa vlak stratí v 786 metrov dlhom tuneli, vo vagónoch len slabo svieti dobové osvetlenie. Deti stíchnu, pritisnú sa bližšie k rodičom. O päť minút vláčik zapíska a vyjde z tunela. Prechádza prekrásnou hornatou krajinou Muránskej planiny, pri nábehu na zuby Abtovej konštrukcie musí spomaliť na 3 kilometre za hodinu. Pred sebou má stúpanie 48 promile (od P. Polhory je to až 50,2 promile) do horskej stanice Zbojská a desať mostov. Niektoré sú vytesané do skaly, na ľavej strane vozňa je mohutné skalisko, na pravej 20 metrová priepasť. Na 175 metrov oblúkovom viadukte „Pod Dielom“ rušňovodič zastaví, vysvetľuje turistom, ktorí pozerajú, ako sa 36 metrov pod nimi vinie hlavná cesta, históriu mosta. Je výnimočný, zvárali ho priamo v teréne a počas 2. svetovej vojny ho zničili ustupujúce nemecké vojská. Nasleduje „Čertova dolina“ ponúkajúca prekrásny výhľad na okolitú krajinu a ďalší, 105 metrov dlhý Čertov most. Pomenovanie dostali z čias, keď stavali prvú železnicu, toto bol najťažší úsek trasy. „Je to jednoducho čertovsky pekná trať,“ hovorieva predseda občianskeho združenia Zubačka Tisovec sa Ján Spišiak. V stanici Zbojská vlak doplní vodu pomocou vodného žeriava a vyberie sa na prudké klesanie do Pohronskej Polhory.

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: "Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice"

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: "Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice"

 

Zdieľať príspevok
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
Aktuálne
NajčítanejŠie

DO POZORNOSTI

Chirurg sa postavil daňovému úradu. V ich spore nešlo len o peniaze, ale aj o život
V 30. rokoch 20. storočia bol riaditeľom nemocnice a zároveň primárom chirurgického oddelenia Dr. Gallus Mráz. Ďalej...
15.jan.2022 - V 30. rokoch 20. storočia bol riaditeľom nemocnice a zároveň primárom chirurgického oddelenia Dr. Gallus Mráz. Ďalej...

Šport

ObFZ Rimavská Sobota si bude voliť predsedu. Hnúšťan Marian Petrok chce post obhájiť
17.nov.2021 - Portál Echoviny.sk sa porozprával s úradujúcim šéfom oblastného zväzu Marianom Petrokom. Ďalej...
17.nov.2021 - Portál Echoviny.sk sa porozprával s úradujúcim šéfom oblastného zväzu Marianom Petrokom. Ďalej...
Ešte v júli nepoznali skladbu mužstva. MŠK Tisovec sa chce záchranárskym prácam vyhnúť
10.nov.2021 - Portál Echoviny.sk sa porozprával s manažérom MŠK Tisovec Petrom Rukavicom. Ďalej...
Kokavčania prezimujú na šiestom mieste, Mário Sendrei je ligovým kráľom strelcov
9.nov.2021 - Šiestoligové mužstvo prečká zimnú prestávku na šiestom mieste pätnásťčlennej tabuľky.. Ďalej...

Termín Snow Film Festu v Hnúšti sa posunul

8.nov.2021 - Premietanie v Kine Rimava v Hnúšti sa malo pôvodne uskutočniť už túto sobotu. Ďalej...

Futbalisti Hnúšte prezimujú na jedenástom mieste, na jeseň riešili aj brankársky problém

3.nov.2021 - O uplynulých mesiacoch sme sa porozprávali s manažérom FK Iskra Hnúšťa Marianom Petrokom. Ďalej...

FUTBAL: Kokava v závere jesennej časti sezóny získala bod

1.nov.2021 - Jesenná časť futbalovej sezóny 2021/22 sa skončila aj pre mužstvo z Kokavy nad Rimavicou. Ďalej...

Téma týždňa

Sobáše z donútenia, namiesto práce žobranie, sexuálne vykorisťovanie alebo detská prostitúcia. Aj takéto prípady z okresu Rim. Sobota vyšetruje polícia
11.jan.2022 - Polícia minulý rok v okrese Rimavská Sobota vyšetrovala niekoľko prípadov obchodovanie s ľuďmi. Na prípadoch stále pracuje. Ďalej...

Sobáše z donútenia, namiesto práce žobranie, sexuálne vykorisťovanie alebo detská prostitúcia. Aj takéto prípady z okresu Rim. Sobota vyšetruje polícia

11.jan.2022 - Polícia minulý rok v okrese Rimavská Sobota vyšetrovala niekoľko prípadov obchodovanie s ľuďmi. Na prípadoch stále pracuje. Ďalej...

REGIÓN A POLITIKA

Spor pre mestské noviny. Niektorým poslancom sa nepáči, že primátor do nich prispieva obsahom
2.nov.2021 - Na októbrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva sa riešila aj otázka mestských novín. Ďalej...
2.nov.2021 - Na októbrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva sa riešila aj otázka mestských novín. Ďalej...

Rozhovor

Aký bol rok 2021 v našej redakcii? Echoviny, Rimavu a Novohradské mesačne čítalo okolo 200-tisíc ľudí
31.dec.2021 - Rozhovor s D. Csúrom, zakladateľom značky Mediálna.sk., ktorá zastrešuje Echoviny.sk. Ďalej...
31.dec.2021 - Rozhovor s D. Csúrom, zakladateľom značky Mediálna.sk., ktorá zastrešuje Echoviny.sk. Ďalej...

Kultúra

Obec zriadila pamätnú izbu na počesť známych rodákov. Svoje miesto tu majú osobnosti z rôznych oblastí života, hovorí starostka
10.dec.2021 - Aktuálne 13 známych osobností si chce obec uctiť aj týmto spôsobom. Ďalej...
10.dec.2021 - Aktuálne 13 známych osobností si chce obec uctiť aj týmto spôsobom. Ďalej...

Zaujímavosti z regIónu

Padol rukou vraha, lebo sa nechcel vzdať. Pomník mu dal postaviť prezident T. G. Masaryk
13.jan.2022 - Prinášame vám ďalší príbeh z histórie regiónu. Počuli ste už o Ferencovi Kissovi? Ďalej...
13.jan.2022 - Prinášame vám ďalší príbeh z histórie regiónu. Počuli ste už o Ferencovi Kissovi? Ďalej...
©2022 Gemerská mediálna spoločnosť, s.r.o., Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Akékoľvek rozmnožovanie časti alebo celku textov, fotografií, grafov akýmkoľvek spôsobom, v slovenskom, ale aj v inom jazyku bez písomného súhlasu vydavateľa je zakázané.
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram