Výstavba železničnej trate z Hnúšte do Kokavy nad Rimavicou znie dnes ako skutočné sci-fi, avšak takýto plán v minulosti naozaj existoval. Štát navyše možnosť vybudovať takúto spojnicu ešte úplne nezavrhol a zmienku o nej nájdeme aj v zozname železničných priorít, ktoré nedávno vypracovalo a zverejnilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR.
Poznámku o trati Hnúšťa – Kokava nad Rimavicou nájdeme na poslednom hárku uvedeného dokumentu, medzi ďalšími železničnými spojnicami v kolónke „Preveriť nové trate národným alebo regionálnymi dopravnými modelmi“. Spýtali sme sa teda priamo rezortu dopravy, čo presne táto formulácia znamená.
„Uvedená formulka znamená, že na detailnejšie posúdenie nákladov a benefitov daných tratí je potrebné ich hlbšie skúmať v kontexte regionálnej dopravy (napríklad v tzv. Pláne udržateľnej mobility - “PUM“ daného kraja) alebo, ak ide o významnejšie trate a prepojenia regiónov, aj v kontexte národného modelu,“ odpovedal nám hovorca MDV SR Ivan Rudolf.
Spracovanie takéhoto modelu je podľa neho nevyhnutné pre správny odhad budúceho využitia tratí. „Ak sa v modeli ukáže vysoký potenciál, je vhodné pokračovať vypracovaním štúdie realizovateľnosti, ak naopak nízky, neuvažovať o ďalšej príprave,“ vysvetlil.
Rezort sme zároveň poprosili o doplnenie, za akých podmienok by sa táto trať (a ďalšie uvedené v zozname) mohla naozaj začať stavať a či už bola v tomto smere urobená nejaká príprava, vypracované nejaké dokumenty, alebo ide skutočne len o dlhodobý zámer, ktorý sa napokon nemusí realizovať.
„Tieto trate sa dostali do zoznamu z dôvodu, že v minulosti existovali zámery či plány na ich realizáciu. Niektoré sú v súčasnosti už ťažko uskutočniteľné. Nechceli sme však opomenúť žiadne možnosti do blízkej či vzdialenej budúcnosti,“ objasnil Rudolf.
Ďalšou zaujímavosťou v tomto zozname je trať z Tisovca do Slavošoviec, ktorú začali budovať za Slovenského štátu na spojenie s tamojšími papierňami. Po vojne sa však práce zastavili a napriek vysokému štádiu rozostavanosti a vybudovaniu dvoch troch tunelov pri Tisovci, Magnezitovciach a Slavošovciach nebola nikdy dokončená. Tisovský tunel je dnes sčasti zatopený a slúži ako chránené zimovisko netopierov. Dva ostatné sú hlavne turistickými atrakciami.
Aj v prípade tejto trate však podľa hovorcu MDV SR platí to, čo u predchádzajúcej medzi Hnúšťou a Tisovcom – teda že v zozname priorít chceli uviesť všetky možnosti, hoci v súčasnosti môžu byť iba formálne.
Zdroj: MDV SR; Foto: ilustračné