Echoviny.sk – regionálne spravodajstvo | Regionálne správy | Hnúšťa | Tisovec | Revúca | Klenovec | Hrachovo | Kokava nad Rimavicou
Dátum Dnes je: 20. júna 2019

Tisovec je o krok bližšie k nárastu turizmu

6. septembra 2013 | Komentáre: 0 |

Z vraku parnej lokomotívy určenej pre Tisovec sa podarilo urobiť funkčný stroj. Prečítajte si, ako by mohla o pár rokov vyzerať jazda parným vláčikom cez sedlo Zbojská.

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Občianske združenie Zubačka Tisovec na projekte obnovy ozubnicovú železničku z Tisovca do Pohronskej Polhory pracuje už od roku 2004. Pomáhajú jej v tom i viacerí nadšenci. Najaktívnejšími sú Bodo Hauswald a Jiří Kubáček. Práve Bodo Hauswald, Nemec žijúci na Slovensku, odkúpil parnú lokomotívu ešte priamo z rumunského šrotoviska v Subcetate. „Ide o stroj, vyrobený v roku 1908 v rakúskej lokomotívke Floridsdorf pre ozubnicovú železnicu vo vtedy uhorskom Sedmohradsku, aké sa používali až do začiatku 60. rokov 20. storočia aj na slovenskej ozubnicovej železnici Tisovec – Pohronská Polhora,“ hovorí nadšenec Jiří Kubáček. Ozubnicový parný rušeň sa z Rumunska v roku 2002 podarilo prepraviť do Vrútok. „Od tých čias vykonávala firma OKV, spol. s r. o. Martin s určitými prestávkami jeho náročnú opravu, počas ktorej bol „vypiplaný“ od vraku postupne až do súčasného stavu,“ uviedol Kubáček.

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

Finále rekonštrukcie sa viditeľne blíži, pretože 28. augusta 2013 prebehlo dôležité testovanie. Po prvý raz od konca 70. rokov 20. storočia sa opäť rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006 a s bezzávadným výsledkom boli odskúšané všetky dôležité funkcie jeho parných a vzduchových armatúr. Tisovec je opäť o krok bližšie k sprevádzkovaniu pamiatkovo chránenej ozubnicovej železnice a s ním súvisiaceho rozvoja cestovného ruchu.

A 40.006 do tretice – tentoraz dňa 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky Foto: L. Jamb

A 40.006 do tretice – 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky. Foto: L. Jamb

Zaujímavé fakty:

  • O výstavbe železnice z Tisovca do Podbrezovej rozhodol Uhorský snem v roku 1872, pretože bolo potrebné prepojiť rudné bane so železiarňami v Hronci a Podbrezovej.
  • Najprv sa uvažovalo o výstavbe tunela. Horské sedlo Zbojská nakoniec prekonala až tzv. Abtova ozubnica – systém, ktorý dokázal prekonať stúpanie, ktoré miestami prevyšuje 50 promile.
  • V Európe sa nachádzajú iba štyri ozubnice, ktoré využívajú Abtov systém – v rakúskom Eisenerz, českom Tanvalde, rumunskom Subcetate a medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou.
  • Samotná ozubnicová konštrukcia je od 60. rokov 20. storočia nevyužívaná, dnešné motorové vozne dokážu stúpanie prekonať aj bez nej.
Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Železničná trať z Tisovca do Pohronskej Polhory je v prevádzke od roku 1896. V súčasnosti na trať železnice vypravujú v smere do Pohronskej Polhory iba tri vlaky počas pracovných dní a dva spoje denne počas víkendu. Záchrane funkcie trate a rozvoju turizmu v regióne by mohli pomôcť práve výletné jazdy parnou lokomotívou.

„O priebehu prác som informovaný a veľmi sa teším, že sme aj napriek množstvu prekážok opäť o krok bližšie k cieľu, ktorý sme si stanovili. Spustenie parnej lokomotívy je najdôležitejšou vecou v koncepcii rozvoja cestovného ruchu v Tisovci a okolí,“ povedal pre Echoviny.sk primátor mesta Tisovec Peter Mináč. Ako doplnil, mesto čaká na nové výzvy a urýchlenie projektu parnej lokomotívy na ozubnicovej trati Tisovec – Pohronská Polhora chce financovať z eurofondov.

Ako by mohla vyzerať výletná trasa parnou lokomotívou cez Zbojská?
Návštevník – turista bude môcť navštíviť železničné múzeum a dobové depo, v ktorom pred jeho očami zauhľovacím žeriavom naplnia nákladný priestor lokomotívy uhlím, vodný žeriav doplní vodu nevyhnutnú pre vznik hybnej sily – pary. Keď rušeň vyfúkne prvý oblak pary, turisti môžu nastupovať. Lokomotíva dosahuje maximálnu rýchlosť 12 km za hodinu, v otvorených vozňoch turistov „neprefúka“, fotografom neprekážajú sklá a deti sa naťahujú po vetvičkách stromov. V rušni dobovo oblečení železničiari nahadzujú do kotla uhlie pred očami návštevníkov. O chvíľu sa vlak stratí v 786 metrov dlhom tuneli, vo vagónoch len slabo svieti dobové osvetlenie. Deti stíchnu, pritisnú sa bližšie k rodičom. O päť minút vláčik zapíska a vyjde z tunela. Prechádza prekrásnou hornatou krajinou Muránskej planiny, pri nábehu na zuby Abtovej konštrukcie musí spomaliť na 3 kilometre za hodinu. Pred sebou má stúpanie 48 promile (od P. Polhory je to až 50,2 promile) do horskej stanice Zbojská a desať mostov. Niektoré sú vytesané do skaly, na ľavej strane vozňa je mohutné skalisko, na pravej 20 metrová priepasť. Na 175 metrov oblúkovom viadukte „Pod Dielom“ rušňovodič zastaví, vysvetľuje turistom, ktorí pozerajú, ako sa 36 metrov pod nimi vinie hlavná cesta, históriu mosta. Je výnimočný, zvárali ho priamo v teréne a počas 2. svetovej vojny ho zničili ustupujúce nemecké vojská. Nasleduje „Čertova dolina“ ponúkajúca prekrásny výhľad na okolitú krajinu a ďalší, 105 metrov dlhý Čertov most. Pomenovanie dostali z čias, keď stavali prvú železnicu, toto bol najťažší úsek trasy. „Je to jednoducho čertovsky pekná trať,“ hovorieva predseda občianskeho združenia Zubačka Tisovec sa Ján Spišiak. V stanici Zbojská vlak doplní vodu pomocou vodného žeriava a vyberie sa na prudké klesanie do Pohronskej Polhory.

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: "Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice"

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: „Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice“

 

Podobné alebo súvisiace články:

Zdroj: Echoviny.sk

V rámci udržania slušnosti a dodržiavania zákonov SR je diskusia moderovaná. Po odoslaní Vášho príspevku ho potvrdí jeden z moderátorov diskusií okamžite, ako bude online a príspevok sa zobrazí ostatným užívateľom. Viac sa dozviete v sekcii „Publikačné pravidlá“.

PRIDAŤ KOMENTÁR



* povinná položka

 znakov k dispozícii
Captcha loading...

POSLEDNÉ ČLÁNKY V KATEGÓRII
Facebook

Posledné komentáre
Reklama_x

autodielyonline24.sk

REKLAMA