Každý automobil si vyžaduje určitú dávku starostlivosti. Niektoré súčasti si vyžadujú extra pozornosť v určitom ročnom období, napríklad autobatérie v zime a niektoré netreba zanedbávať celoročne.
Zanesený filter pevných častíc môže spôsobiť nemalé problémy
Do tej druhej skupiny a teda k súčastiam automobilov, o ktoré je potrebné sa starať rovnakou mierou celoročne, patrí aj filter pevných častíc (DPF). Ako už názov napovedá, zachytáva pevné častice vo výfukových plynoch.
Ako každý filter aj DPF sa logicky časom zanesie. Čo hrozí pri jazde s filterom pevných častíc, ktorý je maximálne zanesený? Strata výkonnosti vozidla a v úplne najhoršom prípade aj k poškodeniu motora. Takže nestačí „len“ vytiahnuť štartovacie káble ako pri vybitej autobatérii, ktorú sme spomínali ako súčasť auta, ktorej treba prejavovať extra starostlivosť v určitom ročnom období a teda v zime.
Ak nie je možná regenerácia, je potrebný repas
Na to, aby sa filter pevných častíc kompletne nezaniesol a nebolo potrebné s ním chodiť pravidelne do servisu na čistenie, či riskovať spomínané problémy, majú automobily vybavené DPF funkciu jeho regenerácie. Tá prebieha tak, že riadiaca jednotka vyzve šoféra na regeneráciu DPF a následne je vyžadovaná zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach. Riadiaca jednotka zatiaľ upraví chod motora tak, že teplota výfukových plynov stúpne na viac ako 600 °C a zachytené súčiastky sú vypálené.
Nie vždy je však vzhľadom na situáciu v premávke možné dodržať spôsob jazdy nutný pre úspešnú regeneráciu DPF. A úprimne, sú vodiči, ktorí si s tým príliš starostí nerobia. Bez ohľadu na to, či sa DPF zanesie neúmyselne, alebo z „nedbanlivosti“, je potrebné predísť spomínaným následkom a v servise absolvovať repas DPF.
Naň existuje viacero metód, ale najlepšie je nechať si filter pevných častíc vyčistiť špeciálnym certifikovaným zariadením na báze kvapaliny. DPF nijako nenaruší a zároveň funguje s vysokou účinnosťou.