Gymnázium Mateja Hrebendu v Hnúšti opäť otvorí svoje dvere prvákom. Ešte začiatkom roka 2019 mnohých zaskočila správa, že pre rozhodnutie ministerstva školstva sa prvá trieda osemročného štúdia neotvorí.
Tak sa v septembri aj stalo. Situácia je však v súčasnosti iná a do lavíc hnúšťanského gymnázia opäť zasadnú prváci.
„Pre školský rok 2020/2021 bol schválený počet žiakov Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR a je zverejnený aj na jeho webovom sídle. Teraz je len na nás, aby sme oslovili žiakov a ich rodičov. Rozhodne pre to urobíme všetko. V nasledujúcom mesiaci chystáme trochu netradičný deň otvorených dverí, na ktorom všetkých záujemcov radi privítame,“ informovala Blažena Hrušková, riaditeľa Gymnázia Mateja Hrebendu v Hnúšti.
Pre budúci školský rok 2020/2021 má gymnázium schválených 20 žiakov osemročného štúdia a 17 žiakov štvorročného štúdia.
Menej študentov, menej financií
Vedenie školy sa chce ponúknutej šance chopiť naplno a vyhnúť sa situácii zo začiatku minulého roku. Správa o neotvorení prvého ročníka osemročného štúdia ich vtedy sklamala aj nahnevala. „Kládli sme si otázku, prečo práve naša škola, keďže sme dlhodobo dosahovali dobré výchovno-vyučovacie výsledky a reprezentovali sme nielen náš samosprávny kraj, ale aj Slovensko. Tiež sme dlhodobo, od začiatku existencie osemročného štúdia na našej škole, teda od roku 1993, nemali problém s naplnením tejto triedy. Vždy bol záujem o tento typ štúdia,“ pokračovala Hrušková.
V škole si však podľa jej slov uvedomovali, že reakcie na situáciu prišli neskoro a nedodržali zákonnú lehotu na odvolanie. Gymnázium tak v školskom roku 2019/20 neotvorilo prvý ročník štvorročného ani osemročného štúdia. Znížil sa počet žiakov, následkom čoho pokleslo aj množstvo financií. Znížený počet tried sa prejavil na nemožnosti menovať zástupcu riaditeľa.
„So vzniknutou situáciou sme sa snažili vysporiadať už na konci minulého školského roka. Vytvorili sme takzvané širšie vedenie školy pozostávajúce z riaditeľky a predsedov predmetových komisií. Stanovili sme úväzky jednotlivým pedagogickým zamestnancom tak, aby bola spokojnosť na obidvoch stranách,“ vysvetlila riaditeľka.
Každý krok mal zmysel
Pomocnú ruku pri riešení problému pridali rodičia súčasných a budúcich študentov. O osud školy sa podľa Hruškovej zaujímali aj absolventi i cudzí ľudia. Spoločne podpísali petíciu, ktorú poslali ministerke školstva.
„Každý krok, ktorý sme pred rokom urobili, mal zmysel. Či to už bola petícia za otvorenie prvého ročníka, listy ministerke školstva alebo vtedajšiemu prezidentovi republiky, medializácia i rozhovor s predsedom BBSK Jánom Lunterom a riaditeľom odboru školstva Miroslavom Martišom. Spolu s bývalou riaditeľkou sme argumentovali hlavne situáciou v našom regióne, ktorý nie je po ekonomickej stránke mladým ľuďom príliš naklonený a vzdelanie je častokrát to jediné, čo im môže do budúceho života dať.“
Vysoká úspešnosť v testovaní
Riaditeľka tiež spomenula a vyzdvihla výsledky žiakov štvrtého ročníka osemročného štúdia. V testovaní deviatakov v okrese Rimavská Sobota mali zo všetkých testovaných škôl najlepšie výsledky. Zo slovenského jazyka aj z matematiky dosiahli úspešnosť 72 percent, čo je viac ako celoslovenský priemer.
Nová riaditeľka chce viac žiakov aj predmetov
Pred nástupom do vedenia hnúšťanského gymnázia ste pôsobili ako zástupkyňa riaditeľky. Ako sa na novom poste cítite?
- Na Gymnáziu Mateja Hrebendu v Hnúšti pracujem od roku 1995. Prešla som takmer všetkými pozíciami. Bola som triedna učiteľka, 13 rokov výchovná poradkyňa, 10 rokov zástupkyňa riaditeľky a od júla 2019 som na poste riaditeľky školy. Z uvedeného vyplýva, že problematika gymnaziálneho školstva mi nie je cudzia a keby som túto prácu nemala rada, a to so všetkými jej radosťami aj starosťami, tak by som sa o túto pozíciu nebola uchádzala. A čo sa týka práce? Pre mňa sa toho veľa nezmenilo. Robím to, čo som robila doteraz, iba, keď to málo zľahčím, ešte o trošku viac.
Aké sú vaše ciele a plány, ktoré by ste chceli z kresla riaditeľky zrealizovať?
- Môj koncepčný zámer rozvoja školy som rozdelila do štyroch oblastí so zameraním na školu, žiaka, učiteľa a komunikáciu s okolím. Keďže tu nie je priestor dotknúť sa podrobne každej oblasti, preto spomeniem len malú časť mojich plánov. Základom všetkého je zvýšenie počtu žiakov a k tomuto najdôležitejšiemu cieľu budú smerovať všetky aktivity. S týmto zámerom sme začali už počas letných prázdnin, kedy sme zrealizovali letný detský tábor, a to nielen pre našich žiakov, ktorému sme dali názov Malá letná maturita.
Pre žiakov maturitného ročníka sme zabezpečili hodiny anglického jazyka s lektorom - rodeným Angličanom a pre žiakov ďalších ročníkov anglických stážistov pre zdokonalenie komunikácie v tomto jazyku. Chceme tiež rozšíriť ponuku predmetov pre získanie podnikateľskej gramotnosti a začať realizovať Plán globálneho vzdelávania. V tomto školskom roku sme tiež vytvorili Miestne centrum Medzinárodnej ceny vojvodu z Edinburghu a pustili sme sa aj do vypracovania rôznych projektov zameraných na zdokonaľovanie vyučovania anglického jazyka či na zlepšenie životného prostredia a podobne.