Jedna z tohtoročných zberateľských grafík, ktoré vydáva občianske združenie (OZ) Čierne diery, znázorňovala zubačkovú trať a parný vlak v Tisovci.
Ako združenie uvádza na svojej facebookovej stránke, šlo o mimoriadne úspešnú grafiku, keďže sa vypredala za 10 minút.
„Je to od nás celkom osobný motív, na Muránskej planine sa cítime ako doma. Zároveň je to tretia grafika do železničnej zbierky od dizajnéra písma Ondreja Jóba,“ uviedli členovia OZ s tým, že najprv bola mapa železníc Slovenska, potom grafika zubačky na Štrbské Pleso, následne Telgártska slučka a ako zatiaľ posledná zubačka Tisovec – Zbojská – Pohronská Polhora.
„Chceli sme už dať železničným grafikám trochu oddýchnuť. Ale potrebovali sme vydať ešte túto, aby sme do jej nepodarkov mohli zabaliť železničnú publikáciu, ktorú chystáme. Samozrejme, niekedy budú pokračovať aj ďalšie grafiky železničných skvostov,“ dodávajú členovia Čiernych dier s tým, že jednu grafiku poslali ako prekvapenie združeniu Zubačka do Tisovca.
Zberateľská grafika tisovskej zubačky bola vytvorená technikou trojfarebnej risografie. Má rozmery 440 x 310 minimetrov a vyšla v náklade 200 kusov. Združenie Čierne diery sa venuje mapovaniu pamiatok na Slovensku a za štyri roky doposiaľ vytvorili 196 grafík od vyše 50 slovenských autorov a autoriek. Vychádzajú väčšinou v náklade 100 až 200 kusov.
Jazda tisovským parným vlakom je unikátna nielen pre samotný ozubnicový rušeň, ale aj vďaka kulise, ktorú tvorí okolitá nádherná príroda a nevšedná trať. Na 16 kilometroch trasy cestujúci zažijú výrazné stúpanie, ozubnicový pohon, tunel, dva veľké mosty či prejazd skalnými tiesňavami, ktoré boli vysekané práve pre železničnú trať.
Postavili ju v roku 1896 najmä pre potreby hutníckeho priemyslu, keďže Tisovec bol v tom čase jedným zo železiarskych centier krajiny. Náročný úsek cez Veporské vrchy so stúpaním miestami až 50 ‰ prekonal takzvaný Abtov ozubnicový systém.
Vďaka nadšencom z OZ Zubačka a pomoci sponzora z Nemecka sa podarilo zakúpiť historický parný rušeň z Rumunska a premávku zubačkového vlaku po dlhých rokoch obnoviť.