Z vraku parnej lokomotívy z Rumunska sa podarilo urobiť funkčný stroj a dopraviť ho do Tisovca. Bude slúžiť cestovnému ruchu.
Občianske združenie Zubačka Tisovec na projekte obnovy ozubnicovú železničku z Tisovca do Pohronskej Polhory pracuje už viac ako 10 rokov a 12 rokov trvalo, kým sa parný rušeň dostal z rumunského šrotoviska do Tisovca. Primátor Tisovca Peter Mináč je nadšený: "Naposledy takýto vláčik po ozubenej trase cez sedlo Zbojská jazdil pred 60 rokmi. Som šťastný, že sa to podarilo vďaka aktivite členov združenia Zubačka, ktoré vedie pán Spišiak a viacerých nadšencov. Najaktívnejšími sú Bodo Hauswald a Jiří Kubáček. Mesto Tisovec podávalo pomocnú ruku, kde bolo treba," povedal primátor Tisovca Peter Mináč.
Z rumunského šrotoviska, cez Vrútky do Tisovca
Nadšenec Bodo Hauswald, Nemec žijúci na Slovensku, odkúpil parnú lokomotívu ešte priamo z rumunského šrotoviska v Subcetate. „Ide o stroj, vyrobený v roku 1908 v rakúskej lokomotívke Floridsdorf pre ozubnicovú železnicu vo vtedy uhorskom Sedmohradsku, aké sa používali až do začiatku 60. rokov 20. storočia aj na slovenskej ozubnicovej železnici Tisovec – Pohronská Polhora,“ hovorí nadšenec Jiří Kubáček. Ozubnicový parný rušeň sa z Rumunska v roku 2002 podarilo prepraviť do Vrútok. Od tých čias prebiehala jeho oprava.
Turistická atrakcia svetového významu
Cieľom bolo sfunkčniť rušeň a vrátiť ho do Tisovca. Tu zaviesť sezónnu turistickú prevádzku parných vlakov parným ozubnicovým rušňom na železničnom traťovom úseku medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. "Dosiahnutím tohto cieľa, ktorý predpokladáme v lete roku 2013 by vznikla jedinečná atrakcia svetového významu, pričom chceme zachovať vysoký stupeň historickej autenticity trate," povedal pre Echoviny.sk v roku 2012 predseda o.z. Zubačka Jaroslav Spišiak. Nakoniec sa to podarilo až o rok neskôr, ale vláčik 13. apríla 2014 dorazil do mesta pod Hradovou.
28. august 2013: Vo Vrútkach prebehlo dôležité testovanie. Po prvý raz od konca 70. rokov 20. storočia sa opäť rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006 a s bezzávadným výsledkom boli odskúšané všetky dôležité funkcie jeho parných a vzduchových armatúr.
4. november 2012: Do Tisovca doviezli motorový rušeň T 444.1082, dva dobové historické osobné vozne pre cestujúcich, vagón na uhlie a cisternu na vodu. Všetku túto techniku, bez ktorej by vláčik nemohol jazdiť, občianskemu združeniu zapožičalo MDC Bratislava.
4. november 2012: Do Tisovca priviezli dva dobové historické osobné vozne, vagón na uhlie a cisternu na vodu.
13. apríl 2014: Ozubnicový parný rušeň 40.006 sa vracia do Tisovca.
Zaujímavé fakty:
Železničná trať z Tisovca do Pohronskej Polhory je v prevádzke od roku 1896. V súčasnosti na trať železnice vypravujú v smere do Pohronskej Polhory iba tri vlaky počas pracovných dní a dva spoje denne počas víkendu. Záchrane funkcie trate a rozvoju turizmu v regióne by mohli pomôcť práve výletné jazdy parnou lokomotívou.
„O priebehu prác som informovaný a veľmi sa teším, že sme aj napriek množstvu prekážok opäť o krok bližšie k cieľu, ktorý sme si stanovili. Spustenie parnej lokomotívy je najdôležitejšou vecou v koncepcii rozvoja cestovného ruchu v Tisovci a okolí,“ povedal pre Echoviny.sk primátor mesta Tisovec Peter Mináč. Ako doplnil, mesto čaká na nové výzvy a urýchlenie projektu parnej lokomotívy na ozubnicovej trati Tisovec – Pohronská Polhora chce financovať z eurofondov.
Ako by mohla vyzerať výletná trasa parnou lokomotívou cez Zbojská?
Návštevník – turista bude môcť navštíviť železničné múzeum a dobové depo, v ktorom pred jeho očami zauhľovacím žeriavom naplnia nákladný priestor lokomotívy uhlím, vodný žeriav doplní vodu nevyhnutnú pre vznik hybnej sily – pary. Keď rušeň vyfúkne prvý oblak pary, turisti môžu nastupovať. Lokomotíva dosahuje maximálnu rýchlosť 12 km za hodinu, v otvorených vozňoch turistov „neprefúka“, fotografom neprekážajú sklá a deti sa naťahujú po vetvičkách stromov. V rušni dobovo oblečení železničiari nahadzujú do kotla uhlie pred očami návštevníkov. O chvíľu sa vlak stratí v 786 metrov dlhom tuneli, vo vagónoch len slabo svieti dobové osvetlenie. Deti stíchnu, pritisnú sa bližšie k rodičom. O päť minút vláčik zapíska a vyjde z tunela. Prechádza prekrásnou hornatou krajinou Muránskej planiny, pri nábehu na zuby Abtovej konštrukcie musí spomaliť na 3 kilometre za hodinu. Pred sebou má stúpanie 48 promile (od P. Polhory je to až 50,2 promile) do horskej stanice Zbojská a desať mostov. Niektoré sú vytesané do skaly, na ľavej strane vozňa je mohutné skalisko, na pravej 20 metrová priepasť. Na 175 metrov oblúkovom viadukte „Pod Dielom“ rušňovodič zastaví, vysvetľuje turistom, ktorí pozerajú, ako sa 36 metrov pod nimi vinie hlavná cesta, históriu mosta. Je výnimočný, zvárali ho priamo v teréne a počas 2. svetovej vojny ho zničili ustupujúce nemecké vojská. Nasleduje „Čertova dolina“ ponúkajúca prekrásny výhľad na okolitú krajinu a ďalší, 105 metrov dlhý Čertov most. Pomenovanie dostali z čias, keď stavali prvú železnicu, toto bol najťažší úsek trasy. „Je to jednoducho čertovsky pekná trať,“ hovorieva predseda občianskeho združenia Zubačka Tisovec sa Ján Spišiak. V stanici Zbojská vlak doplní vodu pomocou vodného žeriava a vyberie sa na prudké klesanie do Pohronskej Polhory.
Autorom textu je PhDr. Roman Lebeda, autormi fotografií sú: J. Kubáček, M. Entner, J. Lamb, J. Spišiak, M. Slabej