Foto: Parná zubačka sa vrátila do Tisovca po 60 rokoch!

15. apríla 2014 | 9:29 |  | |  |

Z vraku parnej lokomotívy z Rumunska sa podarilo urobiť funkčný stroj a dopraviť ho do Tisovca. Bude slúžiť cestovnému ruchu.

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom © J. Kubáček

Občianske združenie Zubačka Tisovec na projekte obnovy ozubnicovú železničku z Tisovca do Pohronskej Polhory pracuje už viac ako 10 rokov a 12 rokov trvalo, kým sa parný rušeň dostal z rumunského šrotoviska do Tisovca. Primátor Tisovca Peter Mináč je nadšený: "Naposledy takýto vláčik po ozubenej trase cez sedlo Zbojská jazdil pred 60 rokmi. Som šťastný, že sa to podarilo vďaka aktivite členov združenia Zubačka, ktoré vedie pán Spišiak a viacerých nadšencov. Najaktívnejšími sú Bodo Hauswald a Jiří Kubáček. Mesto Tisovec podávalo pomocnú ruku, kde bolo treba," povedal primátor Tisovca Peter Mináč.

Z rumunského šrotoviska, cez Vrútky do Tisovca

Nadšenec Bodo Hauswald, Nemec žijúci na Slovensku, odkúpil parnú lokomotívu ešte priamo z rumunského šrotoviska v Subcetate. „Ide o stroj, vyrobený v roku 1908 v rakúskej lokomotívke Floridsdorf pre ozubnicovú železnicu vo vtedy uhorskom Sedmohradsku, aké sa používali až do začiatku 60. rokov 20. storočia aj na slovenskej ozubnicovej železnici Tisovec – Pohronská Polhora,“ hovorí nadšenec Jiří Kubáček. Ozubnicový parný rušeň sa z Rumunska v roku 2002 podarilo prepraviť do Vrútok. Od tých čias prebiehala jeho oprava.

Turistická atrakcia svetového významu

Cieľom bolo sfunkčniť rušeň a vrátiť ho do Tisovca. Tu zaviesť sezónnu turistickú prevádzku parných vlakov parným ozubnicovým rušňom na železničnom traťovom úseku medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. "Dosiahnutím tohto cieľa, ktorý predpokladáme v lete roku 2013 by vznikla jedinečná atrakcia svetového významu, pričom chceme zachovať vysoký stupeň historickej autenticity trate," povedal pre Echoviny.sk v roku 2012 predseda o.z. Zubačka Jaroslav Spišiak. Nakoniec sa to podarilo až o rok neskôr, ale vláčik 13. apríla 2014 dorazil do mesta pod Hradovou.

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

Ten istý stroj o necelé štyri mesiace neskôr počas vykládky na bratislavskom Rendezi © M. Entner

28. august 2013: Vo Vrútkach prebehlo dôležité testovanie. Po prvý raz od konca 70. rokov 20. storočia sa opäť rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006 a s bezzávadným výsledkom boli odskúšané všetky dôležité funkcie jeho parných a vzduchových armatúr.

A 40.006 do tretice – tentoraz dňa 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky Foto: L. Jamb

A 40.006 do tretice – 28.8.2013 a už zakúrený v niekdajšom rušňovom depe Vrútky. Foto: L. Jamb

4. november 2012: Do Tisovca doviezli motorový rušeň T 444.1082, dva dobové historické osobné vozne pre cestujúcich, vagón na uhlie a cisternu na vodu. Všetku túto techniku, bez ktorej by vláčik nemohol jazdiť, občianskemu združeniu zapožičalo MDC Bratislava.

2012.11.7 depo

4. november 2012: Do Tisovca priviezli dva dobové historické osobné vozne, vagón na uhlie a cisternu na vodu.

13. apríl 2014: Ozubnicový parný rušeň 40.006 sa vracia do Tisovca.

vlacik3

13. apríl 2014: Parný rušeň sa konečne dostal do Tisovca. Foto: M. Slabej

Zaujímavé fakty:

  • O výstavbe železnice z Tisovca do Podbrezovej rozhodol Uhorský snem v roku 1872, pretože bolo potrebné prepojiť rudné bane so železiarňami v Hronci a Podbrezovej.
  • Najprv sa uvažovalo o výstavbe tunela. Horské sedlo Zbojská nakoniec prekonala až tzv. Abtova ozubnica - systém, ktorý dokázal prekonať stúpanie, ktoré miestami prevyšuje 50 promile.
  • V Európe sa nachádzajú iba štyri ozubnice, ktoré využívajú Abtov systém – v rakúskom Eisenerz, českom Tanvalde, rumunskom Subcetate a medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou.
  • Samotná ozubnicová konštrukcia je od 60. rokov 20. storočia nevyužívaná, dnešné motorové vozne dokážu stúpanie prekonať aj bez nej.
Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Detailný pohľad na Abtovu ozubnicu

Železničná trať z Tisovca do Pohronskej Polhory je v prevádzke od roku 1896. V súčasnosti na trať železnice vypravujú v smere do Pohronskej Polhory iba tri vlaky počas pracovných dní a dva spoje denne počas víkendu. Záchrane funkcie trate a rozvoju turizmu v regióne by mohli pomôcť práve výletné jazdy parnou lokomotívou.

„O priebehu prác som informovaný a veľmi sa teším, že sme aj napriek množstvu prekážok opäť o krok bližšie k cieľu, ktorý sme si stanovili. Spustenie parnej lokomotívy je najdôležitejšou vecou v koncepcii rozvoja cestovného ruchu v Tisovci a okolí,“ povedal pre Echoviny.sk primátor mesta Tisovec Peter Mináč. Ako doplnil, mesto čaká na nové výzvy a urýchlenie projektu parnej lokomotívy na ozubnicovej trati Tisovec – Pohronská Polhora chce financovať z eurofondov.

Ako by mohla vyzerať výletná trasa parnou lokomotívou cez Zbojská?
Návštevník – turista bude môcť navštíviť železničné múzeum a dobové depo, v ktorom pred jeho očami zauhľovacím žeriavom naplnia nákladný priestor lokomotívy uhlím, vodný žeriav doplní vodu nevyhnutnú pre vznik hybnej sily – pary. Keď rušeň vyfúkne prvý oblak pary, turisti môžu nastupovať. Lokomotíva dosahuje maximálnu rýchlosť 12 km za hodinu, v otvorených vozňoch turistov „neprefúka“, fotografom neprekážajú sklá a deti sa naťahujú po vetvičkách stromov. V rušni dobovo oblečení železničiari nahadzujú do kotla uhlie pred očami návštevníkov. O chvíľu sa vlak stratí v 786 metrov dlhom tuneli, vo vagónoch len slabo svieti dobové osvetlenie. Deti stíchnu, pritisnú sa bližšie k rodičom. O päť minút vláčik zapíska a vyjde z tunela. Prechádza prekrásnou hornatou krajinou Muránskej planiny, pri nábehu na zuby Abtovej konštrukcie musí spomaliť na 3 kilometre za hodinu. Pred sebou má stúpanie 48 promile (od P. Polhory je to až 50,2 promile) do horskej stanice Zbojská a desať mostov. Niektoré sú vytesané do skaly, na ľavej strane vozňa je mohutné skalisko, na pravej 20 metrová priepasť. Na 175 metrov oblúkovom viadukte „Pod Dielom“ rušňovodič zastaví, vysvetľuje turistom, ktorí pozerajú, ako sa 36 metrov pod nimi vinie hlavná cesta, históriu mosta. Je výnimočný, zvárali ho priamo v teréne a počas 2. svetovej vojny ho zničili ustupujúce nemecké vojská. Nasleduje „Čertova dolina“ ponúkajúca prekrásny výhľad na okolitú krajinu a ďalší, 105 metrov dlhý Čertov most. Pomenovanie dostali z čias, keď stavali prvú železnicu, toto bol najťažší úsek trasy. „Je to jednoducho čertovsky pekná trať,“ hovorieva predseda občianskeho združenia Zubačka Tisovec sa Ján Spišiak. V stanici Zbojská vlak doplní vodu pomocou vodného žeriava a vyberie sa na prudké klesanie do Pohronskej Polhory.

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: "Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice"

Dobová pohľadnica s maďarským nápisom: "Pozdrav z tisovskej ozubnicovej železnice"

Autorom textu je PhDr. Roman Lebeda, autormi fotografií sú: J. Kubáček, M. Entner, J. Lamb, J. Spišiak, M. Slabej

Zdieľať príspevok
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
Aktuálne
NajčítanejŠie
 
Cyklonadšencov čaká 7. ročník medzinárodného cyklomaratónu Jarná cena Ceroviny
17.apr.2024 - Pretekári sa na štart postavia opäť prvý májový deň. Ďalej...
V Rimavskej Píle zrušia materskú školu, dôvodom sú vysoké náklady a málo detí
8.apr.2024 - Dôvodom zrušenia je nízky počet detí a vysoké náklady na prevádzku. Ďalej...
Od profesionálneho pretekára k podnikateľovi: Filip Balciar otvára tretiu cyklistickú predajňu
5.apr.2024 - Bývalý pretekár v horskej a cestnej cyklistike Filip Balciar prevádzkuje momentálne dve predajne Profibikers.sk v Lučenci a v Rimavskej Sobote. Ďalej...
Pridajte sa do tímu ako web dizajnér a grafik
21.mar.2024 - Niektoré veci v živote sa naplánovať nedajú, úspech v biznise však áno, to je heslo marketingovej spoločnosti Prognessa.com Ďalej...
Skvelá pracovná príležitosť: Hľadá sa asistent/ka konateľa
21.mar.2024 - Predstav si moment, keď sa otvárajú dvere novým možnostiam a príležitostiam, ktoré môžu zmeniť tvoj život. Ďalej...

DO POZORNOSTI

Vengrín absolvoval stretnutie s ministerkou kultúry, hovorili aj o rozvoji regiónu
Jednou z hlavných tém stretnutia bola plánovaná kompletná rekonštrukcia domu Dr. Vladimíra Clementisa v Tisovci.  Ďalej...
11.apr.2024 - Jednou z hlavných tém stretnutia bola plánovaná kompletná rekonštrukcia domu Dr. Vladimíra Clementisa v Tisovci.  Ďalej...

Šport

Cyklonadšencov čaká 7. ročník medzinárodného cyklomaratónu Jarná cena Ceroviny
17.apr.2024 - Pretekári sa na štart postavia opäť prvý májový deň. Ďalej...
17.apr.2024 - Pretekári sa na štart postavia opäť prvý májový deň. Ďalej...
Hnúšťanskí a revúcki kickboxeri si z Trnavy priniesli pódiové umiestnenia
3.mar.2024 - Na tatami sa postavilo 214 súťažiacich z 32 klubov a z 3 krajín – Slovensko, Česko a Maďarsko. Ďalej...
V Seredi sa konalo prvé kolo Slovenského pohára, Krahulcová odišla so striebrom
4.sep.2023 - Uplynulú sobotu (2. septembra) sa v Seredi konalo historicky prvé kolo Slovenského pohára v cyklistickej disciplíne gravel. Ďalej...

Mesto Hnúšťa aktualizovalo otváracie hodiny kúpaliska

15.aug.2023 - Letné počasie nám ešte ale nepovedalo posledné slovo a bazény môžete stále využiť. Ďalej...

Hnúšťanskí taekwondisti si z pobrežia Balatonu priniesli zlato, striebro, aj víťazný pohár

28.jún.2023 - Na pobreží Balatonu sa konal 2. ročník medzinárodnej súťaže Beach Poomsae 2023. Ďalej...

Medailová žatva taekwondistiek z Hnúšte: Nestratili sa v konkurencii susedných štátov

9.jún.2023 - Tie úspešne reprezentovali v poomsae klub aj mesto Hnúšťa. Ďalej...

Téma týždňa

Značka Regionálny produkt Gemer-Malohont sa rozrástla o 11 nových členov
13.dec.2023 - Oblastná organizácia cestovného ruchu GEMER prvýkrát ako koordinátor značky regionálny produkt Gemer-Malohont, udelila certifikáty novým regionálnym producentom a poskytovateľom služieb. Ďalej...

Značka Regionálny produkt Gemer-Malohont sa rozrástla o 11 nových členov

13.dec.2023 - Oblastná organizácia cestovného ruchu GEMER prvýkrát ako koordinátor značky regionálny produkt Gemer-Malohont, udelila certifikáty novým regionálnym producentom a poskytovateľom služieb. Ďalej...

REGIÓN A POLITIKA

Predčasné parlamentné voľby 2023: V okrese Poltár vyhrala jasne strana Smer - Sociálna demokracia
2.okt.2023 - Na druhom mieste skončila strana Hlas - Sociálna demokracia. Ďalej...
2.okt.2023 - Na druhom mieste skončila strana Hlas - Sociálna demokracia. Ďalej...

Rozhovor

Uvedomujem si silu získaného mandátu, hovorí nový primátor Hnúšte
6.nov.2022 - Do kandidatúry sa podľa jeho slov púšťal bez akýchkoľvek očakávaní. Ďalej...
6.nov.2022 - Do kandidatúry sa podľa jeho slov púšťal bez akýchkoľvek očakávaní. Ďalej...

Kultúra

Pripravovaná kniha odhalí najkrajšie umelecké zábery regionálnych fotografov z nášho regiónu
17.okt.2023 - Kniha Čarovná Rimavská Sobota a okolie bude plná tých najkrajších umeleckých fotografií od regionálnych fotografov na mesto Rimavská Sobota, mestá Hnúšťa a Tisovec. Ďalej...
17.okt.2023 - Kniha Čarovná Rimavská Sobota a okolie bude plná tých najkrajších umeleckých fotografií od regionálnych fotografov na mesto Rimavská Sobota, mestá Hnúšťa a Tisovec. Ďalej...

Zaujímavosti z regIónu

Korfu: Dovolenka nanajzelenšom, smaragdovom ostrove Európy
19.apr.2024 - Korfu, zelený drahokam Iónskeho mora, láka návštevníkov svojou prírodnou krásou, bohatou históriou a pohostinnosťou miestnych obyvateľov. Najzelenší strov Európy, ležiaci na hranici medzi Gréckom a Albánskom, ponúka jedinečnú kombináciu pláží s bledým pieskom, kľukatých uličiek starých mestečiek a zelených pahorkov obklopených olivovníkmi a vinicami, čo je ojedinelá kombinácia podmienok, ktoré vytvárajú ideálne prostredie vhodné na […] Ďalej...
19.apr.2024 - Korfu, zelený drahokam Iónskeho mora, láka návštevníkov svojou prírodnou krásou, bohatou históriou a pohostinnosťou miestnych obyvateľov. Najzelenší strov Európy, ležiaci na hranici medzi Gréckom a Albánskom, ponúka jedinečnú kombináciu pláží s bledým pieskom, kľukatých uličiek starých mestečiek a zelených pahorkov obklopených olivovníkmi a vinicami, čo je ojedinelá kombinácia podmienok, ktoré vytvárajú ideálne prostredie vhodné na […] Ďalej...
©2022 Gemerská mediálna spoločnosť, s.r.o., Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Akékoľvek rozmnožovanie časti alebo celku textov, fotografií, grafov akýmkoľvek spôsobom, v slovenskom, ale aj v inom jazyku bez písomného súhlasu vydavateľa je zakázané.
©2023 Gemerská mediálna spoločnosť, s.r.o., Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Akékoľvek rozmnožovanie časti alebo celku textov, fotografií, grafov akýmkoľvek spôsobom, v slovenskom, ale aj v inom jazyku bez písomného súhlasu vydavateľa je zakázané.
cross
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram