Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) sa cez svoju Banskobystrickú regionálnu správu ciest (BBRSC) uchádza z eurofondov o financovanie opravy 90 kilometrov ciest vo svojej pôsobnosti. To, či peniaze získa, by malo byť známe do niekoľkých mesiacov.
Jedným z troch veľkých projektov, na ktoré chce získať peniaze z tohto zdroja, je rekonštrukcia niekoľkých úsekov ciest medzi Kokavou nad Rimavicou a Breznom. Projekt bude zameraný na dve komunikácie v okresoch Brezno a Poltár.
Prvá z nich, cesta II/529, vedie z Hriňovej cez Lom nad Rimavicou do Brezna. Druhá cesta, III/2724, sa začína v Kokave a vedie cez Utekáč k Sihle, kde sa napája na prvú menovanú komunikáciu. Predovšetkým táto druhá cesta je vo viacerých častiach skutočne v katastrofálnom stave a niektoré úseky sa dajú prejsť autom doslova len krokom.
Aj podľa vedenia BBSK je súčasný technický stav týchto ciest a ich mostov v nevyhovujúcom stave. Viaceré nosné konštrukcie mostov majú známky pokročilej korózie, čo znižuje ich nosnosť. „Na týchto cestách sa tiež plánuje sanácia násypového telesa cesty vybudovaním oporných múrov, prečistenie a prehĺbenie cestných priekop,“ dodal na margo pripravovanej rekonštrukcie predseda BBSK Ján Lunter.
Ako pre Echoviny.sk uviedol poslanec BBSK Michal Bagačka, náš kraj má v správe rozsiahlu cestnú sieť, ktorá má celkovú dĺžku viac ako 2500 kilometrov. „Je pravdou, že aj po iné roky sa niektoré úseky obnovili, ale ten historický dlh tu je. Teraz sa schválil ďalší balík na cesty a verím, že budú nasledovať aj iné,“ podotkol Bagačka, podľa ktorého je na kraji záujem postupne dávať cestné komunikácie do poriadku.
Vo forme spolufinancovania projektu zaplatí BBSK namiesto obvyklých piatich percent až desať, čo zvýši jeho výdavky asi o milión eur. Samotný BBSK totiž v súčasnosti nemôže byť žiadateľom o nenávratný finančný príspevok (NFP) pre zákaz čerpať eurofondy, preto o dotáciu musí žiadať cez svoju akciovú spoločnosť BBRSC.
Dôvodom je skutočnosť, že kraj v minulom volebnom období porušil zákaz nelegálneho zamestnávania, za čo dostal v roku 2015 postih formou zákazu čerpania a žiadania o eurofondové projekty na päť rokov.
„Pre schválenie nenávratného finančného príspevku riadiacim orgánom pre BBRSC ako akciovú spoločnosť, nie pre samotný orgán verejnej moci, je nutné schváliť spolufinancovanie vo výške desať percent zo zdrojov žiadateľa, oproti o polovicu nižšej, len päťpercentnej spoluúčasti,“ vysvetlil predseda dopravnej komisie zastupiteľstva BBSK Jakub Gajdošík.